Etusivu Löydä kiropraktikkosi. Sijainnin perusteella löydät lähimmän palvelevan kiropraktikkosi Mitä on kiropraktiikka? Perustietoa siitä, mitä kiropraktiikka on, mitä se ei ole, ja mihin sitä hyödynnetään Useasti kysyttyjä kysymyksiä. Täältä löytyy monta tärkeää vastausta Akuuttihoito-ohjeita. Ensiapua ja ennakoivaa hoitoa asiantuntijan ohjeiden perusteella Media. Tiedotteita ja aineistoja Kiropraktikkoliitto. Tietoa liiton toiminnasta

Kiropraktikkoliiton intranet. Klikkaa tästä päästäksesi salasanasuojatulle sivustolle. Vain liiton jäsenille!

Suomen
Kiropraktikkoliitto
Suomen tuki- ja liikuntaelinliiton,
Suomen Tule ry:n
jäsenliitto

:: Ajankohtaista 13.03.2006 ::

Maailman Terveysjärjestö WHO julkaisi viralliset kiropraktiikan koulutuksen ohjeet; ”WHO's Guidelines on basic training and safety in chiropractic”.

pdflataa tiedote pdf-muodossa
who
doclataa tiedote doc-muodossa

Uudet ohjeet ovat ensimmäinen WHO:n julkaisu kiropraktiikasta. Niitä oli laatimassa Maailman Kiropraktikkoliitto (World Federation of Chiropractic, WFC) ja Kiropraktisten Korkeakoulujen liitto (Association of Chiropractic Colleges ACC), sekä muita kansainvälisiä lääketieteen ja kiropraktiikan järjestöjä.

"WHO:n ohjeiden tärkein merkitys on siinä, että ne erottavat kiropraktiikan selkeästi omana ammattinaan, eikä vain lisätekniikkana, jonka muiden terveydenhuoltoalojen ammattilaiset voivat oppia vain lyhyellä lisäkoulutuksella ", kertoo WFC:n englantilainen puheenjohtaja Anthony Metcalfe. ”Tämä on erityisen tärkeä ohje varsinkin niissä maissa, missä kiropraktiikkaa ei ole vielä laillistettu.”

Ohjeet on laadittu nimenomaan WHO:n 192 jäsenvaltion terveysviranomaisille.

Niiden tavoitteena on

• määritellä vähimmäisvaatimukset kiropraktisesta koulutuksesta
  • toimia lähteenä kansallisille viranomaisille kiropraktisen tutkinto- ja toimilupajärjestelmän kehittämisessä
  • edistää turvallisen kiropraktiikan harjoittamista

Sen lisäksi on tärkeää, että ohjeistus

• rohkaisee kiropraktiikan kehitystä kansallisissa terveydenhuoltojärjestelmissä
  • painottaa, että kiropraktiikka on itsenäinen terveydenhuollon ammatti, eikä vain kokoelma tekniikoita, jotka ovat muiden terveydenhuollon ammattilaisten opittavissaja harjoitettavissa
  • hyväksyy koulutuksen kansainvälisesti hyväksytyissä kouluissa vakiintuneella tasolla tarkoituksenmukaiseksi standardiksi opiskelijoille
  • kehottaa, että lääkäreiden ja muiden terveydenhuollon ammattilaisten, jotka tarjoavat kiropraktisia palveluja, tulisi uudelleen kouluttautua ja rekisteröityä kiropraktikoksi. Minimikoulutusvaatimus lääkäreille oman koulutuksen ja kokemuksen lisäksi tulisi olla vähintään 2200 h kahden tai kolmen vuoden täysipäiväisessä tai osa-aikaisessa koulutusohjelmassa sisältäen vähintään 1000h ohjattua kliinistä harjoittelua
  • ohjeistuksesta ilmenee myös, että kaularangan manipulaatio on ammattilaisen suorittamana hyödyllistä ja epäedulliset sivuvaikutukset ovat vähäiset. Vakavat komplikaatiot ovat erittäin harvinaisia – tutkimusviranomaisten arviot vaihtelevat 1/5 miljoonan ja 1/400 000 hoidon välillä
Halutessasi lisätietoja ota yhteyttä: Stefan Malmqvist DC MSc, puheenjohtaja, Suomen Kiropraktikkoliitto, PL 663, 00101 Helsinki, 050-3442585, stefan.malmqvist@elisanet.fi

Suomen Kiropraktikkoliitto ry on Suomen TULE ry:n  jäsenyhdistys

:: Ajankohtaista 21.10.2005 ::

Kiropraktikkojen puutteellinen nimikesuoja vaarantaa potilasturvallisuuden

Lokakuun aikana lehdistössä on ollut esillä Oulun käräjäoikeudessa käsitelty tapaus, missä vaihtoehtohoitaja tuomittiin vankeuteen potilaansa seksuaalisesta hyväksikäytöstä. Osa asiasta kirjoittaneista toimittajista on ymmärtänyt tehdä eron koulutetun kiropraktikon ja kiropraktikoksi itseään kutsuvan vaihtoehtohoitajan välillä, mutta valitettavasti osa on loannut koulutettujenkin kiropraktikoiden mainetta otsikoimalla jutun esim. "Sisähierontahoitoa antanut kiropraktikko sai vankeutta." Suomen Kiropraktikkoliiton jäsen oli oikeudessa syyttäjän kutsumana asiantuntijatodistajana. Vankeustuomion saanut hoitaja ei todellakaan ollut oikea kiropraktikko.

Kiropraktiikka on tuki- ja liikuntaelinvaivoihin erikoistunut tieteenala, joka on Suomessa jäänyt aliarvostettuun asemaan. Lähin tutkinnon suorittamispaikka on Etelä-Tanskan yliopiston lääketieteellisessä tiedekunnassa, Odensessa (http://www.sdu.dk). Norjan parlamentti päätti joulukuussa 2004 aloittaa kiropraktikkokoulutuksen yliopistossa. Koulutus alkaa joko Oslossa tai Stavangerissa. Muissa pohjoismaissa kiropraktiikka on saavuttanut aseman, joka on lähinnä verrattavissa meillä hammaslääkärin asemaan. Niissä kiropraktikkokäynnit korvataan kokonaan tai osittain sairausvakuutuksen kautta ilman mitään lähetteitä. Norjassa ja Tanskassa on kiropraktikoilla oikeudet kirjoittaa sairauslomaa, lähettää potilas tutkimuksiin sairaaloihin, eri kuvantamistutkimuksiin tai vaikkapa fysikaaliseen hoitoon. Suomessa yhteiskunta ei hyödynnä kiropraktikoita integroimalla heitä täysin terveydenhuoltojärjestelmään. Suomessa kuka tahansa saa kutsua itseään kiropraktikoksi vaikka täysin ilman mitään koulutuspohjaa.

Ongelma juontaa juurensa 1980-luvulle, jolloin kiropraktiikka otettiin mukaan terveydenhuollon ammatteja koskevaan yhteispohjoismaiseen sopimukseen. Suomessa rekisteröinti tehtiin muista Pohjoismaista poiketen erikoisella "koulutettu kiropraktikko" nimikkeellä. Suomesta tuli 1994 viimeinen pohjoismaa joka rekisteröi/laillisti kiropraktikot, eikä yhteispohjoismaisen sopimuksen koulutusvaatimusta kunnioitettu! Norjassa ja Tanskassa nyt julkisuudessa nimeämme loannut vaihtoehtohoitaja olisi joutunut jo aikaa sitten syytteeseen puoskaroinnista, eikä kukaan olisi joutunut hyväksikäytetyksi luullessaan menevänsä oikealle kiropraktikolle.

Tämä porsaanreikä on johtanut ja johtaa yhä jatkuviin ongelmiin, kun potilaat päätyvät epämääräisen taustan omaavalle terapeutille, vaikka haluaisivat tutkinnon suorittaneelle kiropraktikolle. Potilaat eivät saa asiallista tutkimusta eivätkä sitä hoitoa mitä hakevat. Tämä johtaa hyödyttömiin käynteihin ja mahdollisesti vaivan pitkittymiseen tai pahenemiseen. Suomen Kiropraktikkoliitto ja sen jäsenet saavat jatkuvasti hämmästeleviä yhteydenottoja kuluttajilta, jotka paheksuvat tätä epäkohtaa. Ääriesimerkkejä ovat äskettäin tuomitun Haukiputaalaisen hoitajan tapaiset käsittelijät, joilla ei ole mitään virallista tutkintoa suoritettuna, eikä potilasvastuuvakuutukset kunnossa. Kynnys hakea oikeutta kasvaa oleellisesti kun uhri joutuu poliisihaastatteluun ja viemään itse koko prosessin läpi. Ammattihenkilön tapauksessa valitus Terveydenhuollon Oikeusturvakeskukseen (TeO) johtaa automaattisesti asiantuntijoiden tekemään tutkintaan. Koulutettuja kiropraktikkoja valvovat lääninhallitukset ja TeO, itseoppineita puoskareita ei sen sijaan valvo kukaan.

Suomen Kiropraktikkoliitto hyväksyy jäsenikseen vain akreditoidun tutkinnon suorittaneita kiropraktikkoja. Yhdistys vaatii myös jäseniltään omien ja Euroopan Kiropraktikkoliiton eettisten sääntöjen noudattamista sekä pakollista jatkokoulutusta kahden vuoden jaksoissa.

Suomen Kiropraktikkoliitto kunnioittaa niitä rohkeita naisia, jotka ovat lähteneet hakemaan oikeutta raskaan oikeusjärjestelmän kautta. Uusimmassa oikeudenkäynnissä uhri nimenomaan vaati oikeudenkäyntiä avoimin ovin, ei vain rikollisen vaan myös lainsääntömme epäkohdan paljastamiseksi. Hänen urheutensa vuoksi toivomme lehdistön painottavan tätä epäkohtaa. Toivomme myös, ettei vaihtoehtoparantajaa kutsuta kiropraktikoksi, sillä hän on jo aiheuttanut ammattikunnallemme kohtuuttomasti vahinkoa.

Kuinka monta vastaavaa tapausta tarvitaan lain muuttamiseen muiden pohjoismaiden tasolle? Suomen Kiropraktikkoliiton mielestä yksikin on liikaa.

:: Lisätietoja ::

Mikäli haluat tietoa kiropraktiikasta, lähetä yhteystietosi

info@kiropraktiikka.org tai
Suomen Kiropraktikkoliitto